Beijing, China verslag 2: 11.11 - 16.11 - Reisverslag uit Peking, China van Mike Sorge - WaarBenJij.nu Beijing, China verslag 2: 11.11 - 16.11 - Reisverslag uit Peking, China van Mike Sorge - WaarBenJij.nu

Beijing, China verslag 2: 11.11 - 16.11

Door: Mike van Sorge

Blijf op de hoogte en volg Mike

16 November 2013 | China, Peking

Maandag 11.11

In de ochtend boodschappen gehaald, kledingrekjes, eten, drinken en schriften. Verder de stad verkent.

Om 15;30 afgesproken met onze docent Chinees in de lobby van ons gebouw. Mevrouw Su heeft ons een rondleiding op de campus gegeven en geholpen de studentenpas te activeren en op te waarderen. Alles wat je wilt kopen, inclusief avondeten op de campus betaal je via die pas.

In de avond met de klas uiteten geweest op de campus en lekker gegeten voor 12 yuan, nog geen 2 euro..

Dinsdag 12.11

Vandaag begon het schoolavontuur pas echt. De eerste dag meteen de wekker op 07:00 om dan om 8:10 op school te moeten zijn. (10/15 minuten lopen)
We begonnen met een les 'Cultural Differences' wat ging over de verschillen in de culturen en hierbij ook wat adviezen gekregen over contact maken met Chinezen. Ook de geschiedenis van China kwam naar voren en was een interessante les.
Hierna kregen we 'Chinese Language'. De basis van het chinees is gelegd en de eerste woordjes kennen we.

Waaronder de belangrijkste: xièxie - thank you en lai Píjiǔ - koud bier.

Koud bier, omdat ze in China gewend zijn om lauw bier te drinken.

Hierna zijn we naar het park geweest wat naast de Forbidden City ligt. Dit is een tuin op een bergje vanwaar je perfect uitzicht hebt over de Forbidden City. Dit park heet het Jingshan Park

De busreis terug duurde een half uur langer door files en de bus zat zo vol dat er gepropt werd bij de haltes zoals we niet gewend zijn in Nederland.

Woensdag 13.11

Vandaag weer vroeg opstaan om de les van 8:10 te gaan volgen. Het was weer een les chinese taal. Hierna hebben we 's middags nog een rondleiding gehad van 1e jaars chinezen. Zij lieten hun eigen kamers zien, waar ze zelf met 6 man in slapen.. Ze betalen hier 780 yuan per jaar (bijna 100 euro). Het is wel erg goedkoop maar de hygiëne en privacy vallen erg tegen. De leerlingen deden erg hun best en waren erg nederig.

De chinees die mij alles liet zien wilde graag even wat drinken halen in de supermarkt op de campus. Wij kwamen aanlopen en toen zag ik een chinees wegrennen met 5 flesjes drinken in z'n armen. Ik dacht wat gebeurt hier. Toen we binnen bleek dat het kassameisje in slaap gevallen was en hij de spullen had gestolen.

Dat mensen in slaap vallen op de vreemdste plekken is verder niks nieuws. Zo slapen er bij de mac donalds veel chinezen omdat het er warm is en gratis. Door de smog word je ook sneller moe.

's avonds gaan om 17:00 de lichten uit op de campus om sporten en andere activiteiten tegen te gaan. Dit is ervoor om te zorgen dat de chinezen zich moeten focussen op het leren en niet het sporten. Wel is er 's avonds een groep chinezen die in het donker proberen te voetballen, fitnessen(buiten op apparaten) en basketballen.

Aan het einde van de rondleiding kreeg ik de Chinese jongen zijn nummer nog en liet hij weten me wel te willen helpen met chinees als ik dat nodig had.

Voor 's waren we uitgenodigd om spelletjes te doen. Toen we daar eenmaal waren bleek het niet te gaan om spelletjes maar was dit een smoesje om te praten met ons. Er waren ongeveer 20 chinezen die hun Engels wilden verbeteren. Aan het begin was bijna iedereen heel erg verlegen op 4 na. Toen zijn we het rondje gegaan en vooral de meisjes durfden eerst niks te zeggen. Na een beetje aanmoedigen heeft iedereen zijn zegje gedaan en zijn Jeroen en ik na een ruim uur gaan eten.

Donderdag 14.11

Vandaag gaan we om 09.30 verzamelen en dan met de bus richting de Forbidden City.
Hier zijn we de hele dag geweest en daarna naar wangfujing shoppingdistrict. Dit is een shoppingdistrict met een heleboel exclusieve winkels zoals Rolex en Jaeger LeCoultre. Hierbij was ook een klein steegje waarbij eten werd verkocht zoals schorpioenen en andere dieren en sieraden.

Vrijdag 15.11

Vandaag zijn we naar de Chinese Muur geweest. Na een 2uur durende busreis waren we er en zijn we met een kabelbaan naar boven gegaan. Hier hebben we de Muur 2 uur lang beklommen en genoten van het uitzicht.
Op de terugreis zijn we met een rodelbaan weer naar beneden gegaan richting de bus.

!!Thuis gekomen heb ik voor de eerste keer in mijn leven de was gedaan!!
De kleren zijn nog mooi en alles is goed gegaan! Een mijlpaal in mijn leven.. haha

's avonds zijn we nog naar een salsaclub gegaan. Vooraf vond ik het maar niks omdat ik nog nooit de salsa heb gedanst maar na aankomst bleek dat het gewone uitgaansmuziek was en geen salsa.. haha. Wat een opluchting.

Zaterdag 16.11

Vandaag hebben we lekker uitgeslapen en zijn we naar de Carrefour geweest om eten en drinken te halen maar ook wasrekjes voor de was!

's avonds skypen met mijn lieve moeder en vader :)

• 16 November 2013 - 15:28

Jeanet :

Wat heb jij al veel gezien en meegemaakt in 1 week zeg!
    Ha ha en je wordt echt huishoudelijk daar; wasrekje gekocht zelfs:-)!
    Heerlijk om je even gesproken te hebben net via skype. Het blijft een gek idee dat het bij jou dan al avond is en hier nog midden op de dag...

• 16 November 2013 - 15:31

Kèren:

Leuk verhaal weer Mike. Het echte leven is begonnen zo te horen.
    Rare mensen wel die Chinezen! Overal slapen en sporten tegengaan...
    Dat je voor het eerst je was hebt gedaan is wel schokkend hoor!
    Veel succes en plezier verder!

• 16 November 2013 - 16:07

Mark:

Wat een bijzondere ervaring lijkt me dat om meegevaagd te worden om spelletjes te doen en dan te merken dat er 20 leergierige chinezen zitten die graag Engels met jullie willen spreken!
    Lekker om net even bijgepraat te hebben over de Skype.
    Veel verrassende en mooie ervaringen weer gewenst voor de komende week!

• 16 November 2013 - 17:02

Oma:

Lieve Mike,
    wat een belevenissen en wat een gezellig verhaal!
    Je hebt in je eerste week China al heel wat gezien
    en beleefd.China is hier behoorlijk in het nieuws
    de laatste dagen.En ik maar denken:daar zit Mike nu ook.
    Heb je gezellig met je papa en mama gepraat?
    Liefs van oma

• 16 November 2013 - 17:39

Nelja:

Mike, wat een gezellig verhaal! Leuk om zo je belevenissen te kunnen volgen. Je hebt al heel wat meegemaakt en gezien.
    Xièxie voor je verhaal en succes weer de komende week!!
    Groetjes van JanCees en Nelja

• 17 November 2013 - 00:42

Sonja:

he Mike,

hoe zaten de (nieuwe) kleren van de keizer...(-;?
    het verbaast me dat je je zo mocht aankleden!
    leuk die foto's, maar dus wel een echte grote stad wat betreft verkeerswegen.

die slum...wonen daar ook studenten?
    nou, dat is toch weer de andere kant van de samenleving!
    intensief hoor!
    goede week!